Sunday, February 25, 2018

Rotary powered Mazda.


Enjin Mazda Wankel (sejenis enjin pembakaran berputar, khususnya enjin Wankel) terdiri daripada keluarga enjin kereta yang dihasilkan oleh Mazda, yang berasal dari eksperimen pada awal tahun 1960 oleh Felix Wankel, seorang jurutera Jerman. Sejak bertahun-tahun, anjakan telah meningkat dan turbocharging telah ditambah.

Enjin berputar Mazda mempunyai reputasi untuk menjadi agak kecil dan berkuasa dengan mengorbankan kecekapan bahan api yang lemah. Enjin menjadi popular dengan pembina kereta kit, peluncur panas dan pesawat ringan kerana berat ringan mereka, saiz padat, potensi penalaan yang berpunca dan nisbah tenaga ke berat yang tinggi - seperti yang berlaku untuk semua enjin jenis Wankel. Mazda meletakkan enjin dalam pengeluaran siri, dengan NSU (Ro80) dan Citroën (GS Birotor), sebagai sebahagian daripada usaha sama Comotor, antara 1967 dan 1977.

Sejak penghujung pengeluaran Mazda RX-8 pada tahun 2012, enjin dihasilkan hanya untuk lumba tempat duduk tunggal,  Dengan satu-membuat Star Mazda Championship yang dipertandingkan dengan mesin Wankel.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...